fredag 1 augusti 2008

Hem över åkern...

Vi kom just hem efter en otroligt trevlig grillkväll hos underbara grannar, inte nästgårds men tre åkrar bort. Barnen fick innan middagen vara med och kvällsfodra alla djuren, det var gäss, lamm, shettisar, underbart lekfulle hunden Oskar och gosiga katten Evelina. G som älskar djur, tyckte det var mycket spännande.

Jag hade tänkt vara kvällens förare, men efter lite funderande kom vi fram till att det är rätt nära hem om man sneddar över de nyslagna åkrarna...för jag har ju sett att de slagit åkern bakom vårt hus. Borde vara lätt att hitta... så jag tog ett glas vin till middagen, jag med... Solen gick ner utanför fönstrena och det började skymma för att sedan bli allt mörkare. Ingen måne i natt inte.

Sent om sider börjar vi packa ihop sovande barn (lilla A sov så söt i hunden Oskars korg) och med hjälp av en ringo och två lakan lyckats sjala de sovande började vi vår promenad hemåt. I kolmörkret.
En ficklampa fick vi med oss, det blev en trevlig och väldigt improviserad vandring över mörka fält. Vi felbedömde rätt rejält och gick mycket för långt, typ en hel åker, hade vi fortsatt ett tag till hade vi nog hamnat i Smedstorp.

Mysigt och spännande, men oj vad jag saknade min ellips och becon! Hur kan man ge sig iväg på semester utan riktiga bärdon? Nästa sommar kommer jag ta med hela sjalgarderoben, för säkerhets skull, för hur stora barnen än blir så underlättar det ju tusenfalt om man har en sjal att bära hem dem i!

Inga kommentarer: