onsdag 18 juni 2008

Ta en vuxen t-shirt....






...och trolleri trollera så blir det en solklänning med tillhörande solhatt i storlek 104cl. Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet, dottern tycker den är lite för randig. Men har ändå godkänt den för användning.
Tittar nu med helt nya ögon på tröjorna i min garderob, får se om någon mer får sätta livet till...faster har avslöjat hur man enkelt kan göra ett par barnthights av ärmarna från en vuxentröja... och det måste jag ju testa!


Vad behövs?
  • En långärmad vuxen t-shirt (den jag använde var i storlek M)
  • Kantband till axelband

Hur gjorde jag?
  • Börja med att klippa bort de befintliga ärmarna och halslinningen längs med sömmarna. Det som blir kvar har nu automatiskt en "klänningsform", lägg några veck (som kommer hamna under armarna) så att den blir lagom vidd över bröstet.
  • Vik in kanten och sy en fåll runt ärmhålan.
  • I överkant på fram och baksida sys sedan tunnlar där snörningen träs in. Fäst snörena med några småstygn mitt på varje tunnel, så kan inte snöret dras ut och försvinna.
  • Snörena gjorde jag av kantband som syddes ihop på mitten.
Solhatten är ett 70-tals mönster som från början kommer från min mammas mönstergömmor. Jag måttade in delarna på de nu ituklippta ärmarna (jag klippte bort alla sömmar men behöll dem dubbelvikta). Hatten blev automatiskt lite längre i nacken eftersom tröjärmarnas axeldel blev så bra till skärm.

Det blev inte mycket spill alls, två småbitar som ev skulle kunna användas till fickor. Men annars användes allt upp. :-)

Inga kommentarer: