onsdag 18 juni 2008

Furoshiki, framtidens paketinslagning


Av en slump ramlade jag på Japansk paketinslagning, Furoshiki, jag är fast. Detta otroligt smarta och beroendeframkallande sätt att använda ett kvadratiskt tygstycke rekommenderas av den japanska staten som ett sätt att få bukt med det otroliga berget av plastkassar som slängs varje år i Japan.
Det kan bli en kasse, handväska eller ett fint paket med en eller två flaskor. Runda saker, lådor, ALLT kan man slå in.
Jag ser fram emot alla underbara Österlenloppisar i sommar,nu vet jag vad jag ska leta efter i tyghögarna. Fina tyger som passar till Furoshiki. :-)
På bilden har jag använt en sidensjal som från början har använts av min mormor och numera bor hos mig.

Vackert och återvinning i ett, kan det bli bättre?

2 kommentarer:

Kaja sa...

Oj! Jag som har hur mycket tyg som helst. Klart att jag ska använda det för att slå in!!

//Kaja

miriel sa...

Visst är det en kanonidé, så nu måste ju alla få veta. ;-)
Och inte bara att man ger bort en snygg present, det går att återanvända omslaget till väska eller inslagning igen, om och om igen! Hur bra som helst.